+400%

ROI: door te optimaliseren o.b.v. een data-gedreven strategie.

100%

Meetbare reserveringen door optimaal gebruik te maken van 1st party data.

+109%

ROAS in de eerste vijf maanden van 2024 een verbetering in ROAS van 3,78 naar 7,89 door ijzersterke data-gedreven campagnes.

Frits Kranenborg

Brand Manager bij De Pizzabakkers

“Wat waardevol aan onze samenwerking is, is dat jullie door onze jaren van samenwerking onze business en uitdagingen kennen”

De uitdagingen

De Pizzabakkers is een succesvolle Nederlandse pizzaketen die bekendstaat om haar knapperige Romeinse houtovenpizza’s, verfrissende prosecco. Je voelt hier de warme, gastvrije sfeer van een buurtrestaurant waar iedereen zich thuis voelt.

Aan het begin van de samenwerking met The Culinary Agency had De Pizzabakkers 19 locaties en grootse plannen: meer vestigingen, meer gasten, franchisenemers aanspreken en vaste gasten behouden.

Het probleem? Te weinig inzicht in campagneresultaten en veranderend consumentengedrag. Hoe trek je op een nieuwe locatie snel nieuwe gasten aan en zet je ze om in loyale gasten? 

Wat begon bij een eerste project groeide uit tot een jarenlange samenwerking, dankzij het snelle schakelen en diepgaand meedenken.
“We hebben intern geen fulltime marketingteam, maar door de samenwerking kunnen we hier toch op niveau in meedoen. The Culinary Agency ontzorgt ons hierin,” aldus Frits.


The hustle behind the growth

1st partydata

The Culinary Agency gebruikt 1st party data uit het reserveringssysteem Formitable om elke reservering meetbaar te maken. Door de data te koppelen wordt de hele customer journey gevolgd, van het eerste contact tot de uiteindelijke reservering, en kunnen de campagnes en uitingen perfect gestuurd worden naar de beste resultaten.

En de resultaten spreken voor zich:

  • De Return On Investment (ROI) is met meer dan 100% gestegen.
  • De Return on Advertising Spend (ROAS) is in slechts vijf maanden van 3,78 naar een indrukwekkende 7,89 gestegen. Kortom, elke geïnvesteerde euro levert bijna acht keer zoveel op.

Gepersonaliseerde marketing

Frits benadrukt dat lokale marketing een must is voor een franchiseketen en speelt The Culinary Agency hier perfect op in door campagnes per vestiging af te stemmen op lokale marktdata en gastbehoeften. Zo worden nieuwe gasten aangesproken die daadwerkelijk bij De Pizzabakkers komen eten.

Nieuwe gasten aantrekken? Check.
Maar ze moeten natuurlijk ook blijven terugkomen. Met gerichte e-mailcampagnes, afgestemd op elke vestiging, zorgt The Culinary Agency hiervoor. Dit resulteert in:

  • Elke vestiging stuurt nu precies de juiste boodschap naar hun gasten. Of het nu gaat om onweerstaanbare aanbiedingen of de favoriete ‘Pizza van de maand’; elke boodschap is spot-on.
  • De Pizzabakkers heeft dankzij Formitable nu een schat aan data die zorgt voor een flinke groei in nieuwsbriefabonnees; dit jaar is het aantal zelfs verdubbeld!

Slimme optimalisatie

Bij de Pizzabakkers draait het om de perfecte pizza en met deze aanpak weten ze exact wat werkt. The Culinary Agency koppelt klantdata uit bronnen zoals Formitable, Smartendr, Power BI, Microsoft Clarity, Google Ads, Meta en Google Analytics om precies te begrijpen wat de gast wil.

Door continu te optimaliseren, op basis van deze data, presteren campagnes steeds beter. Elke maand checken ze bijvoorbeeld samen welke ‘Pizza van de maand’ het best presteert. Zo blijft er geen kans onbenut.

“Het is deze praktische en datagedreven aanpak die De Pizzabakkers helpt om vooruit te blijven gaan,” vat Frits samen.
Het resultaat? Campagnes die optimaal presteren, een groot bereik en nieuwsgierige terugkerende gasten.


Teamwork makes the dream work

Wat maakt deze samenwerking zo succesvol? Consistentie en focus.
De Pizzabakkers en The Culinary Agency werken nauw samen en analyseren maandelijks de resultaten om de campagnes bij te sturen.
De ondersteuning en expertise in online marketing vult de interne kennis van De Pizzabakkers perfect aan. Zoals Frits zegt: “Jullie inzichten, de manier waarop we door campagne en optimalisaties heengaan, helpt enorm om onze creatives aan te sturen.” De Pizzabakkers past deze waardevolle inzichten direct toe voor nog sterkere uitingen.

De persoonlijke aandacht past perfect bij de behoeften van De Pizzabakkers en hun franchisenemers. “Het is als franchiseketen ontzettend belangrijk om het belang van de franchisenemer in het vizier te houden,” benadrukt Frits.
Met een op maat gemaakt dashboard krijgen franchisenemers en het management helder inzicht in marketingresultaten. Hierdoor kunnen ze beslissingen nemen op keiharde data.

Klaar voor de toekomst

Volgens Frits laat de samenwerking zien dat online marketing van onschatbare waarde is. Zelfs bij veranderende markttrends en consumentengedrag, zoals gasten die steeds vaker spontaan de horeca binnenstappen. De hands-on aanpak zorgt ervoor dat The Culinary Agency en De Pizzabakkers hier snel op in kunnen spelen en nieuwe strategieën kunnen implementeren.

De samenwerking tussen The Culinary Agency en De Pizzabakkers is een succesverhaal dat toont hoe slimme marketing en meetbaarheid leidt tot groei. Na vijf jaar is de samenwerking nog altijd in volle bloei. De volgende stap? Nog meer focus op personalisatie en 1st party data om de ROI verder te verhogen.



Zoek je ons kantoor of telefoonnummer?

Onze socials